Thursday, December 9, 2010

Pemaju Perlu Lebih Telus Dengan Pembeli Hartanah Mengenai Fi Penyelenggaraan

Pemaju hartanah strata perlu lebih telus mengenai kos penyelenggaan keseluruhan bangunan dengan pembeli hartanah.
Dalam membuat gesaan itu, Presiden Persekutuan Hartanah Antarabangsa (FIABCI) Malaysia, Yeow Thit Sang berkata terdapat banyak masalah tidak selesai terutama berhubung kutipan fi penyelenggaran.
Yeow berkata terdapat dua juta unit kediaman strata dan masalah semakin meningkat sedangkan penyelesaiannya agak lambat.
Beliau berkata sebelum pembelian hartanah seperti itu, pembeli mesti dimaklumkan mengenai fi penyelengaraan dan prosesnya.
Dalam perkembangan lain, beliau berkata Persuruhjaya Bangunan (COB) juga wajar bertindak lebih tegas dan cepat dalam menangani masalah memandangkan mereka mempunyai kuasa untuk mengambil tindakan ek atas pemilik rumah yang ridak membayar fi penyelanggaran.
“COB mesti memberi mesej tegas memandangkan mereka mempunyai kuasa untuk bertindak ke atas pemilik kondominium yang gagal membayar fi penyelenggaraan,” katanya kepada pemberita ketika ditemui pada Seminar Pengurusan Hartanah kelima di sini pada Khamis.
Mengenai bidang yang tidak jelas membabitkan hartanah strata seperti fi penyelenggaraan yang membabitkan parkir kereta dalam kompleks bercampur, Yeow bekata perlu ada fromula tepat mengenai cara mengendalikan dan berkongsi fi penyelenggaraan yang mempunyai pemilik berbeza.
“Cadangan kami ialah ia perlu berdasarkan penggunaan,” katanya.
Mengenai seminar hari ini, Yeow berkata antara objektifnya ialah meningkatkan kesedaran mengenai tugas mereka untuk membayar fi penyelenggaraan apabila memiliki hartanah strata.
Ditanya mengenai harga rumah yang semakin meningkat, Yeow mencadangkan pihak berkuasa segera meluluskan projek supaya pemaju hartanah dapat mewujudkan persekitaran kompetitif supaya harga tidak meningkat secara mendadak.
Sementara itu, pada seminar bertema “Pengurusan Hartanah – Bom Jangka” bertujuan mengkaji isu yang dihadapi pemaju hartanah, pengurus hartanah pemilik, penghuni hartanah bangunan tinggi dan strata.
Ia juga bertujuan meneliti dan mengkaji perundangan terkini dan relevan, implikasi percukaian, penguatkuasaan caj perkhidmatan kutipan, draf garis panduan untuk komuniti berpagar dan kawasan kejiranan yang mempunyai pengawal keselamatandan peraturan pengurusan hartanah strata.
Seminar anjuran FIABCI Malaysia dan Persatuan Pengurusan Kompleks Bangunan Tinggi dan Pusat Membeli-Belah Malaysia itu, menarik lebih 300 peserta.
– BERNAMA

No comments:

Post a Comment