Friday, December 10, 2010

10 Kesilapan yang perlu dielakkan pada tahun ini - bahagian pertama

Pada sesetengah individu, tahun baru adalah tanda untuk memiliki rumah atau menjual rumah. Jika anda bercadang untuk berada di mana – mana arah (menjual atau membeli) dibawah adalah 10 perkara yang anda perlu tahu dan elak mengikut perkiraan penulis.

1. Tidak mengetahui tempoh sebenar proses pemilikan dan penjualan
Penjual dan pembeli sering kali menganggap proses belian dan jualan adalah satu perkara yang boleh dilakukan dalam tempoh yang singkat. Pelbagai sebab musabab yang akan mengganggu dan bakal timbul semasa didalam proses tersebut. Sebagai contoh; penjual akan menangguh atau tidak menerima tawaran harga dari pembeli, pembeli pula tidak mempunyai kemampuan untuk menyediakan deposit 10 %, permohonan pinjaman yang tergantung tanpa status dan macam – macam lagi masalah yang anda bakal tempuhi.
Kebiasaanya sesuatu hartanah  akan dijual didalam tempoh dua hingga tiga bulan. Jadi sebaik-baiknya anda bersabar dan berusaha untuk melicinkan transaksi jika diminta untuk melakukan tindakan yang diperlukan. Selain itu tempoh proses seperti perjanjian dan penyerahan mungkin memakan masa dua atau tiga bulan lagi bergantung pada status hartanah tertentu. Segalanya bergantung pada dokumentasi lengkap penjual dan pembeli.

2. Terlalu banyak maklumat dan permintaan
Sebelum membuat sebarang keputusan adalah baik jika anda membuat beberapa kajian tentang hartanah dan kawasan kediaman sasaran. Tetapi jika terlalu banyak info pula akan membinasakan diri kerana apa yang anda cari mungkin tiada dimana-mana, yang pasti… tiada rumah yang dibina oleh manusia itu berkeadaan sempurna.  Mengetahui apa yang perlu dan apa yang diperlukan ialah satu kaedah terbaik didalam pemilihan harta.
Permintaan yang bukan – bukan seperti perlantikan peguam (isu remeh), pemilihan bank tertentu (sahaja), dan mahukan pembaikan sebelum membeli adalah satu perkara yang tidak munasabah dan terlalu diperbesarkan. Anda sebagai pembeli harus mempunyai toleransi yang tinggi kerana jika permintaan anda terlalu menekan penjual sudah pasti penjual tersebut akan berpatah hati dan menjual hartanah tersebut kepada pembeli yang lain. Andai kata hartanah itu didalam harga yang rendah dan kondisi yang  ideal ianya seperti peluang sekali sepanjang hayat. Jadi bertoleransi asalkan anda memiliki rumah ideal ini.

3. Penilaian dan nilai hartanah adalah sama
Jika anda ingin menjual hartanah, sebaik – baiknya anda membuat semakan bersama agensi penilai harta. Penilai hartanah yang berbeza akan memberikan sebut nilai harta yang berbeza-beza. Berbincang dengan ejen hartanah anda kerana kebiasaannya ejen hartanah mempunyai analisis pasaran perbandingan hartanah pada kawasan yang diminta. Selain itu beliau juga mempunyai jaringan penilai harta yang diyakini oleh panel bank tertentu.
Begitu juga jika anda adalah seorang pembeli. Berbincanglah dengan ejen hartanah bagaimana anda boleh mendapatkan pinjaman dari bank- bank tertentu dengan nilai yang dipersetujui.

4. Tidak mendapatkan pra-kelulusan dari bank
Perkara ini adalah satu langkah yang penting. Mengelak dari mendapatkan pra-kelulusan dari bank satu tindakan yang amat – amat berisiko.  Membuat pra-permohonan dengan pihak bank membolehkan anda mengetahui berapakah nilai kelayakkan pinjaman yang bakal diberikan.
Ianya juga satu cara untuk memperbetulkan mana – mana rekod kredit yang dirasakan perlu agar permohonan anda dipermudahkan. Ia juga menandakan anda adalah seorang pembeli yang benar – benar serius. Jika anda berminat dengan mana – mana hartanah minta bantuan ejen hartanah untuk memperkenalkan panel bank bagi membantu anda didalam proses pinjaman.

5. Cuba untuk menunggu masa kejatuhan
Cuba menunggu harga hartanah untuk jatuh adalah sesuatu yang tidak masuk akal. Di kebanyakkan tempat didalam negara, faktor kejatuhan harga tidak berlaku. Realitinya harga hartanah malaysia tidak akan “jatuh mendadak”; cuma nilainya akan susut sedikit dan rata pada tempoh tertentu sehingga tumbuh pembangunan sokongan bakal meningkatkan kembali nilainya.
Lima perkara diatas boleh dijadikan satu resolusi 2010 pada mereka yang bercadang untuk memiliki hartanah dan menjualnya. Jika anda pernah melakukan kesilapan diatas, jadikan ianya satu panduan dan terus berusaha untuk menjayakannya. “Satu kejayaan itu berkait rapat dengan tindakan. Orang berjaya adalah mereka yang terus melakukan sesuatu. Apabila mereka melakukan sesuatu kesilapan, mereka tidak pula berhenti setakat itu sahaja.” – Conrad Hilton.

Ikuti sambungan bahagian kedua dengan lima tip penting seperti bagaimana ciri – ciri orang yang tidak berdiri pada bumi yang nyata, bagaimana mencari dan memilih ejen hartanah, kenali jangka masa yang tepat dan bagaimana membuat carian kadar jenayah dikawasan anda.
Bersambung pada bahagian kedua. dibawah

No comments:

Post a Comment