Monday, December 6, 2010

Mengapa guna hartanah untuk menjadi kaya?

Secara purata nilai hartanah sentisa meningkat sejak akhir-akhir ini dari 5% sehingga 8% setahun mengikut jpph (Jabatan Penilaian Perkhidmatan Harta). Ini bermakna apabila anda membeli hartanah pada hari ini, nilainya pada tujuh atau dua belas tahun akan datang bakal menjadi 2x ganda dari apa yang anda laburkan. Tetapi, adakah anda tahu, bukan semua tren harga hartanah di bandar berkeadaan naik, mari kita fahami hal ini dan memahami mengapa ia boleh berlaku.

Mengapa harga hartanah akan meningkat dalam jangka masa panjang?
  • Ini berlaku diatas perubahan demografi dan hubungan sosial masyarakat seperti; lebih ramai manusia hidup bersendirian, peningkatan kadar perceraian dan lebih ramai warga senior yang hidup panjang.
  • Dengan perkembangan berterusan kemasukan sejumlah pendatang asing masuk ke Malaysia mengandakan lagi permintaan kediaman dan Malaysia memerlukan lebih banyak rumah untuk didiami.
  • Lebih ramai yang menaik taraf kediaman sedia ada kepada permis yang lebih besar tanpa melupuskan hartanah lama. Mereka lebih selesa untuk mencari penyewa dan meninggalkan aset bernilai untuk keluarga dan anak-anak.
  • Bank yang menawarkan pinjaman meningkatkan jumlah pinjaman pembeli dengan cara memanjangkan masa untuk menjelaskan pinjaman, Ini bermakna lebih ramai yang boleh memiliki rumah walaupun dengan harga yang semakin meningkat setiap tahun. Situasi ini meningkatkan keyakinan dalam pasaran dan menggalakkan lebih banyak pemaju membina dan mengambil risiko yang lebih, kerana semua orang mampu membeli dan juga faktor permintaan yang tinggi.
Mengapa harga hartanah jatuh untuk jangka masa pendek?
Pada waktu tertentu harga hartanah akan jatuh walaupun kawasan tersebut mengalami kekurangan unit untuk dijual. Jadi mari kita fahami mengapa ia berlaku.
  • Nilai hartanah akan susut nilai apabila kadar faedah meningkat pada tahap tertentu, kesannya pembeli bakal menangguhkan pembelian sehinggalah kadar faedah berada pada tahap kemampuan. Ini bermakna akan kuranglah nombor jualan dan berkemungkinan besar ada penjual yang terpaksa mengurangkan harga jualan mengikut tawaran pasaran.
  • Peningkatan harga perkhidmatan utiliti bakal mempengaruhi harga rumah kerana pembeli mula mengetatkan bajet dan menangguhkan pembelian untuk tempoh masa yang lain.
  • Apabila pemilik kilang dikawasan industri berdekatan berhenti beroperasi dan berpindah ke kawasan lain untuk mengurangkan kos, pasaran hartanah disekitar juga mengalami tempias ekonomi kerana sebahagian dari pekerja pengurusan dan operasi yang tinggal berdekatan juga akan berpindah ke kawasan perumahan yang baru.
  • Kurangnya generasi baru yang berjuang untuk tinggal di daerah tertentu atau tekanan yang memaksa orang tertentu untuk menjual dan berpindah. Jika ini tidak ditangani oleh kerajaan, maka akan timbul gelombang  lambakan hartanah di pasaran sekaligus membuatkan nilai hartanah susut untuk seketika.
  • Mengikut kitaran ekonomi hartanah, setiap 7-12 tahun akan ada kejatuhan kecil pada jangka masa singkat pada harga rumah disebabkan oleh beberapa faktor ekonomi seperti kemelesetan, pengetatan kredit, bencana alam, jenayah dan lain-lain lagi.
Pada hari ini kita telah nampak sedikit tanda-tanda pengurangan ini, pada mereka yang sedang mencari diharap bakal memperolehi hartanah yang sesuai dengan bajet yang berpatutan dipasaran. Nilai hartanah di Malaysia bakal berlaku sedikit pelarasan harga didalam tempoh terdekat. Jika ia berlaku sektor hartanah akan mengalami pengurangan permintaan pada pasaran buat tempoh tertentu. Ia juga adalah satu fasa halangan untuk mengelak harga pasaran dari melonjak terlalu tinggi dan membebankan ramai pengguna yang benar-benar memerlukan.
Sekian, Semoga berjaya pelabur semua

No comments:

Post a Comment