Friday, December 10, 2010

10 Kesilapan yang perlu dielakkan pada tahun ini – bahagian akhir

6. Jangan menjadi Mat Jenin moden
Kerap kali saya berjumpa dengan golongan pemilik hartanah yang bercita – cita tinggi untuk menjadi kaya dengan cepat. Membeli hartanah dan menganggap mereka akan  kaya apabila mereka menjualnya kelak. Tidak salah bercita – cita tinggi, tetapi ia akan menjadi masalah jika ada individu yang ingin menjual hartanahnya pada harga yang tidak masuk akal. Harus diingati tugas anda sebagai tuan tanah / tuan rumah bukan lah menjualnya pada pembeli dan membuat untung semata – mata.
Meletakkan harga yang praktikal berdasarkan permintaan dan penawaran adalah satu faktor kritikal yang perlu difahami. Jika penawaran harta disatu kawasan itu banyak, sudah tentu hartanah anda tidak dapat dijual dengan harga maksima (kerana banyak persaingan). Selain itu jika permintaan pada kawasan itu rendah, sudah pasti pemilik berhadapan dengan pasaran lemah. Semasa ingin menjual hartanah peribadi cuba anda bayangkan adakah anda sendiri sanggup membeli harta ini dengan harga yang dicadangkan? …

7. Melantik agen hartanah yang salah
Perlantikan agen melicinkan proses jual beli harta. Tidak semestinya melantik agen hartanah dari agensi hartanah popular dan merekrut agen yang terbaik didalam industri menjadi titik tolak kejayaan. Anda harus sentiasa peka dan terbuka didalam pelbagai cadangan agen nanti, malah mungkin ada diantara agen hartanah menawarkan harga jualan tinggi dengan caj perkhidmatan rendah… tetapi,  tidak bermakna mereka adalah yang terbaik.
Pemilihan agen yang kretif, pintar, berpengalaman dan dedikasi adalah ciri yang kebiasaanya boleh percayai. Mungkin anda boleh menilai menerusi perbincangan dengan agen itu sebelum melantiknya, lihat dan perhatikan karisma dan tindakan seterus beliau dan jika beliau mencukupi syarat diatas lantiklah segera.

8. Tidak tahu dan tidak mahu ambil tahu kontrak
Mungkin ada diantara kita yang menganggap kontrak adalah dokumen guaman yang rumit dengan bahasa yang sangat membosankan. Tidak mengambil tahu apa yang anda tanda-tangani adalah satu kesilapan yang besar. Bacalah dengan berhati – hati dan pastikan segala isi berkaitan pembayaran dan komitmen di tafsirkan dengan sebaiknya.
Selain itu pastikan yang agen anda mengambil inisiatif untuk mengambil tempat didalam proses perundingan dan urusan kontrak. Ia bakal membantu dan meringankan bebanan anda untuk mengelak sebarang kesilapan masa hadapan.

9. Jangka masa yang tidak sesuai
Jika anda ingin membeli hartanah sedangkan anda masih tersangkut dengan bebanan pinjaman yang banyak. Sebaik – baiknya anda mendahului perkara yang diperlukan dahulu, Sebagai contoh; jika anda mempunyai sebuah rumah dan anda merancang untuk membeli sebuah lagi hartanah mewah tetapi anda terpaksa menjual dahulu hartanah yang anda tinggal sekarang.
Letakkan perkara yang diperlukan menjadi keutamaan, dan ingat penjualan rumah anda sekarang adalah transaksi yang penting. Jika anda mempunyai pilihan jual dahulu rumah lama anda sebelum membuka lembaran buku hutang yang baru.

10. Tidak membuat kajian kadar jenayah
Setiap agen hartanah tidak akan menceritakan kejadian pecah rumah disebelah kejiranan anda. Beliau juga tidak akan menceritakan keburukan hartanah yang ingin dijualnya. Tetapi anda sebagai pemilik baru mempunyai banyak pilihan dan sumber untuk mendapatkan jawapan kadar jenayah untuk persediaan. Pertama; perhatikan pegawai keselamatan kejiranan, berapa kekerapan rondaan mereka? apakah ciri – ciri keselamatan lain yang terdapat disina? Tanya dan berkenalan dengan pegawai keselamatan jika anda perlu jawapan segera.

Selain itu anda juga boleh membuat pertanyaan pada balai polis berhampiran. Kenalkan diri anda dan mula bertanya mengenai kawasan kejiranan sasaran anda. Pegawai polis yang bertugas pasti amat berbesar hati untuk menceritakan hal – hal sensitif di kejiranan itu. Minta cadangan apakah tahap keselamatan yang anda perlukan, dan dimana anda boleh perolehinya. Mungkin anda boleh berkenalan dengan jiran – jiran dan katakan pada mereka yang anda meminati untuk membeli hartanah disebelah. Bertanyalah tentang hal ini mungkin dengan cara ini akan membantu anda didalam pemilihan harta yang terbaik untuk anda dan keluarga.
Sekian sahaja, Selamat berjaya pelabur semua.

No comments:

Post a Comment