Wednesday, December 8, 2010

Hartanah bisnes terbaik untuk usahawan muda

Jika anda berminat untuk memulakan pelaburan, industri hartanah mempunyai salah satu peluang pelaburan yang terbaik untuk usahawan baru. Jika anda mempunyai wang simpanan dan cita-cita untuk industri ini, mulakan dengan mendalami ilmu pendidikan hartanah kerana ia dapat menjamin kejayaan anda didalam perniagaan ini.
Satu tips menarik untuk hari ini; bagaimana memilih hartanah untuk dijadikan pelaburan untuk mereka yang baru didalam industri ini. Jika anda mendalami ilmu hartanah anda akan berjumpa dengan banyak tip-tip menarik dan semakin lama anda mencarinya semakin ia mengelirukan. Pernah kah anda terfikir, “mana satu tip yang saya harus ikut?” atau “sesetengah orang kata begini, ada pula yang kata jangan buat begini?” jadi mana satu yang betul?

Setiap penulis didalam industri hartanah mempunyai idea dan pengalaman masing-masing, jadi jangan terlalu gopoh. Jika anda berasa sedikit keliru akan terma dan idea seseorang yang berkongsi pengalaman mereka tentang hartanah, anda hanya perlu tenang dan cuba memahami pesanan yang ingin disampaikan penulis. Jika tidak dapat dibendung, inilah satu tahap penerimaan yang dipanggil “Information over load” yang memungkinkan anda tidak lagi mencari idea baru atau terus sahaja mematikan “mood” dan motivasi anda. Adakalanya lebih baik anda tidak mempunyai info yang terlalu banyak dan buat keputusan berdasarkan “rule of thumb” yang mana baik didahulu kan. Maklumat yang berlebihan adalah satu masalah yang semua orang hadapi. Tidak kiralah jika anda berada didalam industri hartanah atau mana-mana industri situasi ini adalah penyakit yang sukar untuk diubati melainkan anda telah melakukan, merasai dan mencipta peluang didalam industri ini.

Apa yang boleh saya katakan, bertenang dan proses maklumat itu dengan perbandingan. Baiklah, kembali pada topik perbincangan hari ini saya akan berkongsi sedikit tip bagaimana seorang “average man” atau orang yang berpendapatan biasa mampu melakukan pelaburan hartanah. Pelaburan hartanah bersikap “universal” malah setiap keputusan diatas pembelian hartanah akan membawa kesan langsung dan tidak langsung pada persekitaran anda.

Sebelum melakukan sebarang pelaburan, tanya diri anda dahulu, apakah yang anda cari sebenarnya? dan apakah matlamat anda sebenarnya? Selepas itu… baru lah anda merancang bagaimana anda ingin merealisasikan matlamat anda. Saya mencadangkan pada mereka yang ingin membuat pelaburan hartanah dapatkan hartanah untuk kegunaan sendiri. Jika anda sedang menyewa rasanya inilah masa terbaik untuk anda mencari sebuah hartanah. Dapatkan sebuah rumah untuk berteduh, dan yang paling penting anda selesa dan gembira tinggal disana.

Setelah itu baru lah anda mencongak-congak lebihan setiap bulan. Lakukan bajet yang terancang dan saya mencadangkan anda untuk mensasarkan pada pasaran penyewa berikut;
  • Untuk eksekutif baru
  • Untuk pasangan baru berkahwin
  • Untuk pegawai Syarikat
Untuk menarik eksekutif muda, pasangan baru berkahwin dan pegawai syarikat anda tidak perlu membelanjakan wang besar untuk membuat pelaburan. Ini kerana jika anda membeli rumah yang terlalu besar, bukan sahaja anda membelanjakan wang yang banyak malah ruang tersebut tidak dapat digunakan.
Cukup sahaja jika anda dapat mencari satu rumah kecil yang bersaiz 650 kaki persegi dan mempunyai 2 bilik dan 1 bilik air atau didalam bentuk studio yang kini menjadi trend terbaru dikalangan eksekuif muda. Mereka ini memerlukan privasi, sebenarnya rumah yang terlalu besar bukan sahaja merugikan malah amat sukar untuk mencari penyewa.

No comments:

Post a Comment