Friday, December 10, 2010

8 Skil untuk menjual sebagai seorang profesional – bahagian 1

Definasi menjual ialah secara profesional menolong orang lain untuk membuat keputusan membeli. 8 skil utama yang boleh dikongsi bersama iaitu:-

1) Membina Hubungan
Perlu diingat bahawa prospek/pembeli hanya akan membeli melalui orang yang mereka suka dan percayai. Untuk membina kepercayaan pembeli anda mesti berkomunikasi dengan baik melalui perkataan dan suara yang jelas beserta gerak badan yang menarik perhatian. Prospek perlu diberi penerangan yang jelas melalui gambar-gambar,carta,jadual dan sebagainya. Lebih baik lagi prospek boleh melihat dan mencuba produk tersebut, contohnya seperti membeli kereta, prospek biasanya akan “test drive” supaya dapat mencuba dahulu sebelum membeli.
Antara lain anda juga perlu memahami kehendak dan minat prospek supaya komunikasi lebih lancar. Penjual juga perlu arif tentang produk supaya pembeli mendapat maklumat penuh dan lebih yakin terhadap anda. Disamping itu jangan pula terlalu serius bersama pembeli, mestilah disertakan lawak jenaka dalam komunikasi supaya lebih mesra. Cuba juga bertanyakan soalan-soalan yang mudah mengenai latar belakang prospek.

2) Bertanyakan Prospek
Apabila anda lebih banyak mendengar daripada bercakap produk anda akan terjual dengan sendirinya, menarik kan? Bagaimanakah ianya berlaku? Ianya mudah sekali apabila soalan-soalan yang diajukan kepada prospek kita boleh memahami keperluan dan masalah pembeli seterusnya kita yang akan menyelesaikan masalah tersebut. Soalan-soalan seperti siapa?Bila?Apakah?Dimanakah?Kenapakah?Bagaimanakah? akan membongkar maklumat prospek. Maklumat tersebut boleh digunakan sebagai panduan untuk anda memberi cadangan(proposal) produk anda yang tepat kepada prospek. Tren terkini untuk menjual produk adalah lebih kepada membina hubungan bersama prospek dan follow-up, jualan akan datang secara automatik.

3) Membina “value”/nilai
Apakah kelebihan produk anda berbanding produk-produk yang lain? Contohnya apakah perbezaan air mineral A&B? Kedua-duanya melalui proses yang sama, tetapi apabila A menerangkan kepada prospek proses-proses yang kompleks tersebut, prospek akan lebih yakin terhadap air mineral A berbanding B, sebenarnya prospek anda tidak tahu apakah yang membuatkan produk anda bernilai, anda perlu menerangkannya sebaik mungkin. Sekolahkan prospek anda supaya mendapat maklumat bagaimanakah produk anda dihasilkan. Ceritakan kisah-kisah menarik keajaiban produk anda mengubah hidup seseorang. Antara tip-tip yang berguna ialah jangan bertanya kepada prospek seperti “boleh saya tolong?” kerana jawapan yang anda dapat mungkin “tidak apa” atau “terima kasih”. Tetapi anda boleh kenalkan diri anda, aplikasikan skil 1&2 dan terus menerangkan kepada prospek produk anda
Skil seterusnya,,, akan bersambung pada bahagian 2 dibawah

No comments:

Post a Comment