Friday, August 27, 2010

PELABURAN HARTANAH vs PRODUK KEWANGAN

Mungkin ada yang pernah mendengar kisah pelaburan hartanah adalah satu instrumen pelaburan yang paling menguntungkan berbanding pelaburan yang lain. Mereka juga mengatakan setiap seorang dari 5 orang jutawan adalah pelabur yang bergiat aktif di dalam industri ini.

Tetapi tahukah anda mengapa mereka boleh menjadi jutawan dengan hartanah. Apakah rahsia seseorang itu boleh kaya raya dengan memiliki hartanah. Mari kita pelajari konsep asas pelaburan hartanah dan bagaimana mengira potfolio hartanah berbanding dengan instrumen pelaburan yang lain.

Apabila kita membuat kaji selidik potensi sesuatu hartanah, ada lebih baik kita membandingkan potfolio hadapan ini dengan mana-mana pelaburan kewangan yang dirasai mempunyai rekod keuntungan yang hampir sama. Jadi hari ini saya membandingkan potfolio hartanah sasaran saya dengan pelaburan didalam Amanah Saham Bumiputra (ASB) sebagai produk kewangan bandingan.

Bagi memudahkan pengiraan, saya memilih pelaburan hartanah dan produk kewangan yang mempunyai kadar faedah sebanyak 5% setahun sebagai kajian;

Andai kata anda mempunyai wang tambahan sebanyak RM50,000 untuk dilaburkan. Dengan membeli ASB sebanyak 50,000:RM1.00 sebagai pemegang saham amanah.

Ilustrasi Pertama:-
RM50,000 X 5% (faedah simpanan)= RM52,500
RM 2500 dividen/ bonus setahun

Ini bermakna anda akan memperolehi keuntungan sebanyak RM2500 setiap tahun dengan kadar faedah keuntungan sebanyak 5 peratus setahun.

———————————————————————————————————————

Ilustrasi kedua:

Pelaburan melalui hartanah didalam tempoh 12 bulan; mengikut kenaikan hartanah semasa didalam 5% pada nilai hartanah 500,000
RM50,000 = 10% deposit hartanah RM500,000
RM500,000 X 5% = RM525,000
RM25,000 Untung Kasar setahun

Nota: Ilustrasi diatas tidak termasuk kos guaman dan cukai kerajaan

Tujuan saya membuat perbandingan ini untuk mengetahui jika setiap tahun saya boleh memperolehi kadar purata 5% bagi akaun ASB, mengapa saya harus melabur didalam hartanah jika keuntungannya sama atau kurang. Tetapi jika kiraan saya pada potfolio hartanah dengan lokasi ini lebih menguntungkan, saya akan mula melabur pada hartanah itu.

Teknik asas pemilihan hartanah untuk tujuan pelaburan adalah satu perkara yang perlu dikenal pasti. Sering kali pelabur hartanah tersalah membuat pilihan diantara pegangan hartanah yang berpotensi atau tidak. Dengan artikel ringkas ini, pelabur semua bakal memahami faktor-faktor utama pemilihan hartanah mengikut potensi akan datang bukan mengikut nilai belian sekarang.

No comments:

Post a Comment