Friday, August 27, 2010

Bagaimana menilai pelaburan hartanah yang berbaloi

Membeli hartanah pelaburan merupakan satu cara terbaik meningkatkan nilai kekayaan masa hadapan melalui pendapatan sewa. Bagaimana anda tahu di mana pelaburan hartanah terbaik berbanding hartanah yang lain? Ada beberapa kaedah pengiraan mudah yang dapat mengetahui prospek hartanah pilihan dan didibawah saya sertakan huraian cara mudah menghitung Kadar Peningkatan Modal yang mewakili nilai pulangan tunai sesuatu hartanah itu.

1. Jom kita mulakan dengan langkah pertama. Langkah pertama adalah dengan mengenal pasti nilai hartanah semasa kawasan yang disasarkan. Nilai hartanah ini boleh juga diambil dari nilai pasaran atau nilai jualan yang diketahui. Jika anda mempunyai wang lebih anda juga boleh mendapatkan laporan-laporan terkini nilai hartanah semasa di pejabat-pejabat penilai hartanah tempatan untuk maklumat yang tepat.

2. Seterusnya kita harus mengetahui berapakah kos-kos bersih untuk mengekalkan hartanah. Sebagai contoh jika anda mensasarkan hartanah seperti apartment atau kondominium, hartanah jenis ini mempunyai kadar penyenggaraan yang berbeza pada setiap lokasi. Diantara kos-kos lain adalah cukai tanah, cukai pintu, yuran pengurusan, kos pengubahsuaian dan insuran. Jangan masukkan bayaran ansuran sebagai sebahagian daripada kos, kerana Kadar Modal Hartanah digunakan untuk membandingkan satu sama lain seolah-olah hartanah ini dibeli dengan wang tunai. Dengan cara ini ia memberi perbandingan yang lebih tepat.

3. Untuk menghitung Kadar Modal, anda perlu membahagikan Pendapatan Bersih Tahunan dari harga beli atau harga pasaran hartanah. Kadar Modal = Pendapatan Bersih Tahunan/ Harga Belian. Sebagai contoh, jika Pendapatan bersih Tahunan hartanah tertentu adalah RM 12, 500 setahun (Pendapatan sewa selepas ditolak kos untuk memelihara harta), dan harga pembelian hartanah adalah RM 150,000, Kadar Peningkatan Modal anda menjadi 8.3%.

4. Secara umumnya Tarif Peningkatan Modal pelaburan hartanah terbaik diantara 5% – 8.5% sahaja. Tetapi kebanyakan pelabur hartanah bersepakat dan bersetuju yang mana kadar peningkatan berhampiran dengan 8% sudah cukup memadai, namun kitaran kadar ini amat bergantung pada lokasi dan itu lah yang membezakan hartanah A dan hartanah B. Kadar Peningkatan Modal untuk sesuatu hartanah perlu dibandingkan untuk memahami dimana harta yang paling berharga bagi seorang pelabur dengan bajet yang ada.

5. Pulangan dari aliran tunai boleh dikira menggunakan Kadar Peningkatan Tahunan (KPT), tetapi kali ini bayaran hutang (seperti bayaran ansuran) harus ditolak daripada pendapatan tahunan untuk menghitung KPT bersih. Pulangan aliran tunai kemudian boleh dikira dengan membahagikan KPT pada jumlah wang muka semasa pembelian rumah serta kos pembaikan yang dikeluarkan dengan tujuan mendapatkan penyewa.

6. Sebagai contoh, jika anda meletakkan wang muka RM 25,000 untuk membeli rumah pelaburan dan membayar RM 5,000 dalam pembaikan rumah siap untuk di sewa, yang KPT tadi akan dibahagi pada RM 30,000. Simulasinya kiraannya seperti, jika Tahunan KPT hartanah adalah RM 3.000, maka Pulangan aliran tunai RM 3,000 dibagi dengan RM 30,000, atau 10%. Ini bermakna pelaburan hartanah tadi membawa pelabur pendapatan pasif 10% pada wang yang dilaburkannya.

7. Walau bagaimanapun kiraan diats hanyalah anggaran keuntungan yang akan diperolehi pelabur “jika” pelabur itu benar-benar memahami akan nilai hartanah itu. Apa pun, contoh pengiraan Kadar Peningkatan Modal tahunan dan Pulangan Aliran Tunai adalah satu praktis biasa yang digunakan oleh pelabur hartanah untuk membandingkan sesuatu hartanah pelaburan dengan yang lain.

No comments:

Post a Comment