Friday, August 27, 2010

Mengapa anda perlu satu rumah lelong ?

Pembelian hartanah lelong mungkin ada baik dan buruknya. Pada sesetengah orang hartanah lelong adalah satu urusan pembelian yang menguntungkan. Bukan saja bakal memiliki hartanah pada harga bawah pasaran, hartanah lelong juga adalah satu alternatif lain pada individu yang memiliki bajet rendah untuk memiliki rumah.

Didalam musim lelong ini, Drumah ingin berkongsi beberapa maklumat yang dirasakan bakal membantu pembida-pembida hartanah lelong yang berminat, setidak-tidaknya ia bakal memberikan panduan walaupun mungkin ramai yang telah mengetahuinya.

1. Buat penilaian bajet mendalam
Pembidaan hartanah lelong bukan sahaja melibatkan lokasi yang strategik, ia juga menuntut beberapa kos tertentu yang perlu dikenal pasti semasa proses pembidaan harta. Jika anda berminat dengan hartanah lelong, penilaian bajet perlu dilakukan dengan berhati-hati, jangan bergantung sangat pada harga risab yang rendah semata-mata. kebiasaanya hartanah lelong akan meningkat dari 10% sehigga 15% dari harga bukaan. Jika persaingan sengit… risiko terbida harga melampau tinggi mudah terjadi jika pembida tiada panduan yang betul. Jadi semak nilai hartanah atau dapatkan bantuan profesional untuk membantu.

Penilaian bajet lelong tidak terhenti setakat mengetahui nilai pasaran dan harga bidaan luar jangka. Persoalan utama adakah pembida mampu menampung kos pemulihan dan penyelengaraan selepas ini? Adakah anda punyai krew untuk membantu? Jika bercadang untuk disewakan… adakah anda mampu untuk menampung bayaran bulanan pinjaman sebelum berjumpa dengan penyewa yang sesuai? Jadi tanya diri anda sebelum membuat komitmen dan elakkan risiko lain yang bakal timbul.

Rata-rata hartanah lelong mempunyai tempoh 90 hari sehingga 120 hari untuk diselesaikan. Tempoh ini amat singkat dan mungkin lebih baik jika pembida mengambil khidmat perunding hartanah agar ia lebih mudah dan tidak memeningkan kepala.

2. Lihat hartanah anda
“Dari mata turun ke hati” itulah pepatah yang tepat apabila anda membeli hartanah. Sebaik-baiknya pembida sendiri harus melawat sendiri hartanah yang hendak dilelong. Tetapi jika anda seorang pelabur dari Sabah dan ingin membida hartanah di Johor… lebih mudah anda melantik wakil yang memahami kondisi pasaran disana untuk menilai secara peribadi. Tidak seperti hartanah jualan biasa yang pembeli punyai akses untuk meneliti hartanah dengan lebih terperinci. Melawat hartanah lelong, pembeli mungkin hanya dapat melihatnya dari luar.

Satu tip yang boleh membantu; Jika hartanah lelong itu kosong, anda boleh cuba menegur jiran disebelah dan memperkenalkan diri anda. Katakan pada beliau yang anda berminat untuk membida hartanah disebelah, dan berharap beliau dapat membantu. Bertanyalah dengan rasa hormat pasti beliau akan membantu anda. Pamerkan sikap ramah anda yang mantap, mungkin anda berpeluang untuk membuat “lawatan” kedalam rumahnya. Jika tidak berpeluang, gunakan imaginasi anda untuk menilainya dari luar.

3. Semak peti surat
Jika anda bertandang ke rumah lelong, jangan lupa untuk melihat peti pos alamat sasaran. Jika anda bertuah, mungkin anda akan berjumpa dengan bil-bil telefon, elektrik, air, yuran penyelenggaraan (maintanance fee), cukai pintu dan cukai tanah. Tetapi jika anda tidak dapat mana-mana maklumat diatas, anda terpaksa lah pergi ke pejabat pengurusan dan semak bil-bil tersebut. Jika kos tersebut terlalu tinggi bagi anda, mungkin anda boleh mencuba pada hartanah lain pula.

4. Lihat jiran dan potensinya
Lihat tarikan suasana dan jiran tetangga adalah satu cara yang wajib dilakukan jika anda bercadang untuk tinggal disana. Jika anda membida untuk menyewakannya, cuba cari potensi kadar sewa di sekeliling. Harga sewaan pada setiap lokasi amat berbeza dan bergantung pada permintaan. Cara paling mudah adalah dengan meneliti papan tanda disekeliling rumah, lihat kalau-kalau ada rumah yang didalam keadaan luas dan kondisi yang sama untuk disewa dan berapa kadarnya? Selain itu, internet juga mungkin boleh dijadikan satu tanda perbandingan untuk kadar sewaan.

5. Jangan fikir keuntungan segera
Pembelian hartanah lelong sudah pasti membantu anda untuk membuat keuntungan. Tetapi jangan terlalu taksub dengan keuntungan segera. Tiada satu pun peluang pelaburan yang menjanjikan pulangan segera yang berlipat kali ganda. Jika anda berminat dengan hartanah lelong, jangan takut untuk mencuba pengalaman baru ini, dan jika kurang yakin… dapatkan khidmat perunding hartanah untuk membantu anda.

Sebenarnya, pembelian hartanah lelong memang menarik untuk diterokai oleh pelabur. Jika boleh bekerjasamalah dengan agensi hartanah agar pembidaan anda berjalan dengan lancar, apa yang penting pelaburan anda terjamin dengan pembelian hartanah yang tepat.

No comments:

Post a Comment